Er was eens een herberg met de naam “Zevenster”. De waard had deze overgenomen van zijn ouders en ondanks alle moeite kreeg hij maar weinig gasten: hij maakte de herberg gezellig, zorgde voor een vriendelijke, prettige bediening en hield de prijzen binnen redelijke grenzen. Helaas kwamen er maar weinig gasten.
Op een dag raakte hij in gesprek met een van de weinige gasten, een accountant met grijze haren, en vertwijfeld vroeg hij de gast om raad. Toen de gast het verdrietige verhaal van hem hoorde, zei hij: “Het is heel eenvoudig. Je moet de naam van je herberg veranderen.”
“Onmogelijk”, zei de waard. “Al generaties lang heet het ‘Zevenster’ en onder die naam is het overal bekend.”
“Weet je wat”, zei de gast, “Noem het vanaf nu ‘De vijf klokken’, en hang boven de ingang zes klokken op.”
“Zes klokken?” Dat is toch absurd. Wat moet dat betekenen. Ben jij nou accountant?”
“Probeer het nou maar eens, en kijk wat het oplevert”, zei de gast glimlachend en vertrok.
De waard waagde een poging en het volgende gebeurde: iedere reiziger die voorbij kwam ging naar binnen om de fout onder de aandacht te brengen, in de veronderstelling dat er nog niemand was die het had opgemerkt. En, eenmaal binnengekomen in de herberg, kwamen ze onder de indruk van de vriendelijke ontvangst en bleven ze er om iets te nuttigen. Dat was de kans waar de waard zo lang op had gewacht.
Er is niets wat de mens meer behaagt, dan fouten van anderen te kunnen corrigeren.
Geef een reactie